søndag 9. november 2008

Mukdahan!

Etter en måned på språkskole med ubrukelige språkører kan jeg nå si ”Dichan chååp sii khiaw, khun chååp sii arai kah?”, ”Jeg liker grønn, hvilken farge liker du?”, og jeg skal og bør med dette være beredt for livet i Mukdahan, den lille byen i nord-øst Thailand hvor ingen snakker engelsk.

Vi kom hit lørdag morgen og følte oss utrolig velkomne da en av misjonærene her kom på døra med hjemmebakt brød. Aldri har det smakt bedre og vi fant fort ut at HER kan vi trives!

Vi bor i et hyggelig hus i en hyggelig gate sammen med en hyggelig ettåring som heter Ingvil.
Det er litt afrika her. Litt sånn, kuer i gatene og frosker på badet.
Huset ser veldig fint ut, men vi må sparke opp de rustne dørene og kjøkkenet er på verandaen.
Akkurat passe stusselig og helt perfekt!


Kåken. Med palmer i hagen.
Kjøkken. På verandaen.

Arbeidsoppgavene våre blir litt annerledes enn det vi først trodde.
Imorra skal vi ha møte hvor vi skal bestemme ordentlig hva vi kan og ønsker å bidra med. Tanken er foreløpig at vi skal starte KRIK (jeg blir sprek bare av å tenke på det), ha engelskundervisning på kirkesenteret 2 dager i uka, besøke fengsel og døveskole, være med evangelisten Sim, som sannsynligvis er verdens mest positive dame, rundt å se på hva hun driver med, og én dag i uka skal vi lære å synge lovsang på thai.
Det er deilig å komme litt på plass.
Endelig har vi en sofa å slenge oss i, fått vennene våre opp på veggen også har vi en haug med fine misjonærer rundt oss som vi kan komme til hvis livet er kjipt. Og som baker brød!

Livet ser lyst ut!

Verdens mest positive: Sim
Vår nye samboer, Ingvil.
Og venner på veggen.

Også må jeg bare legge ut en liten snutt av Joke. Han er tidligere Hald-student og har vært vår kontaktperson og "pappa" i Bangkok.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Hi,

Home sweet home.
Always true.

:-)
dog videos

Anonym sa...

Så godt å høre at alt er vel Hanne!
Koselig lesning nok en gang!
...og et høydepunkt å høre videoen med Joke!

Anonym sa...

Heisann! :D Jilt å hørra frå dæg! Ska sei du he vårte enn ivrige bloggar;) Dæ æ kånge! Forresten godt å hørra at dæ æ andre ao så slide mæ språket! Off.. føle mæg litt domme når æg sidde der som ett spørsmålstegn når folk snakke te mæg. Dæ såg fint ud der de bur, håbe de trives. Kos dæg viare å lykke te mæ språket!
Klem Arnhild

Kjetil sa...

At Sputnik var stor, det viste jeg, men at han er kjent til og med i Thailand kom som en bombe! konge video! lo godt! ler enda..ehheh

Anonym sa...

Hanne jeg ler og ler.

du er vannvittig god til å blogge!!!

Eirik sa...

:D

Silje sa...

JEY! Hanne blogger! :) Veldig gøy å lese bloggen din. Må forresten meddele at det var med vemod jeg fant ut at jeg ikke har anledning til å dra til Thailand i vår. Jeg har praksis i den perioden, og venninda mi skal til New Orleans i stedet. Buuuu!

Åsne sa...

http://www.youtube.com/watch?v=1OluXcgC5p8 (dattera til kusina mi)
Du, eg måtte bare sende deg den linken. Tenkte på deg da eg såg den..

Anonym sa...

Du er vanvittig god til å blogge Hanne!! ...og fortsatt lykke til med oppholdet!

Maria og Espen Tveten sa...

Ja, velkommen...Mukdahan ruler!

Og nå har vi lagt deg inn som link på bloggen vår og!

Hanne sa...

TAKK for kommentarer!
I LOVE YOU

Anonym sa...

Utrolig bra!

Anonym sa...

Nå sitter Elisabeth, Agneta og jeg her å ler av Joke:):)